preloader

Obsah jednotlivých kapitol:

Připravili jsme pro vás úvodní kapitolu kurzu, ve které si rozmyslíte zda se chcete do našeho kurzu vstoupit či nikoliv.

Ochutnávka úvodní kapitoly

Kapitola 1. Tým

Práce v médiích je především o týmu! Ten je potřeba vytvořit z lidí, kteří si navzájem sednou a umí mezi sebou komunikovat tak, aby vznikla potřebná synergie. Dobrý tým se skládá nejen z nadšenců, ale také z těch, kteří mají odpovídající vlastnosti. Ten, kdo celý tým zodpovídá a v lidech nalézá tyto vlastnosti je šéfredaktor.

Co je „ingrediencí“ dobrého šéfredaktora a kdo bude dobrým fotografem?

Kapitola 2. Cílovka

Jako redakce bychom si nejdříve měli stanovit, komu je náš časopis určen, tedy pro koho píšeme. Čtenáři jsou našimi hosty a my jim musíme nabídnout ten nejlépe prostřený stůl, jaké jsme schopni. Jinak půjdou jinam.

Píšeme jako studenti pro studenty své školy, nebo je naší ambicí se školním časopisem překročit brány školy a psát o mnohem pestřejší nabídce témat? Nic není v médiích tak podstatné jako vědět, pro jaké publikum píšeme. Když své čtenáře dobře znáte, můžete na ně pak přesně zacílit svůj obsah a také zvolit odpovídající jazyk.

Kdo jsou naši čtenáři a jaké čtenáře chceme mít?

Kapitola 3. Finance

Další důležitou a neodmyslitelnou přísadou dobrého časopisu a celé redakce, jsou finance. Je dobré si vše dopředu rozvrhnout a stanovit si plán, abychom s daným rozpočtem vyšli. Protože o tom, jestli svůj časopis vydáme tiskem, nebo ne, rozhodují právě finance. I low cost má své kouzlo, pokud je to jako koncept zasazeno v DNA našeho časopisu.

Víte, kde je získat i jakou cenu smí mít váš časopis?

Kapitola 4. Tisk

Přemýšleli jste někdy jakým způsobem můžete časopis vytisknout? Zda barevně, černobíle, jakou zvolit velikost. U tisku řešíme i formát a typ papíru, a to sice jeho gramáž.

Samotný tisk časopisu pak lze provést na tiskárně, ale jsou i jiné způsoby. Věděli byste jaké?

Kapitola 5. Obsah a etika

Dostáváme se k samotnému srdci časopisu, a to k jeho obsahu. Cílovou skupinu už máme stanovenou a tak by měl být náš časopis zaměřen právě na ni, měl by být o všem, co naše čtenáře zajímá, ale uveřejněné informace v něm by se měly vždy zakládat na faktech a uvádět relevantní zdroje. Obsah periodika by měl být rozmyšlen tak, aby ho redakce byla schopna udržet dlouhodobě v odpovídající kvalitě.

Jak mířit ke hvězbám a neutopit se ve vlastních očekáváních?

Kapitola 6. Struktura 

Čtenáři se při čtení musí v obsahu celého časopisu dobře orientovat, k tomu slouží struktura. Časopis by měl mít pevnou strukturu, musí být přehledně rozdělený co se týká textů, obrázků a jednotlivých rubrik. Myslet musíme také na to, že jednotlivé stránky co vytváříme, čtenář v konečné fázi vidí jako dvojstranu, proto by na sebe stránky měly plynule navazovat.

Možná nejsme komerční časopis, ale chceme, aby působil profesionálně. Jak na to?

Kapitola 7. Žánry

Umíte napsat chytlavý úvodník, strhující reportáž, zajímavý rozhovor nebo zdrcující recenzi? Ukážeme vám praktické návody jak na publicistické psaní.

Chceme psát skvělé články, tak se jim podíváme na zoubek, aniž bychom přišli o autencitu našeho osobitého přístupu.

Kapitola 8. Fotky a ilustrace

To, co přitáhne naši pozornost jako první je vizuální stránka, co by to taky bylo za časopis bez fotografií, ilustrací nebo komiksů – na jejich zhotovení nepotřebujete žádnou speciální techniku: jen dobré nápady, dobré oko a šikovné ruce.

Pojďme si to vyzkoušet!

Kapitola 9. Vizuál

Grafická podoba časopisu má svá pravidla, která musíte znát a ctít – jenom tak bude přehledný, srozumitelný, estetický a osloví své čtenáře.

Můžeme eperimentovat, když známe hranice, za které se neradno vydávat.

Kapitola 10. Obálka

Obálce je třeba věnovat zvláštní péči. Prodává hlavně to, co je uvnitř. Dobrá obálka prodá i špatný časopis. Nicméně špatná obálka dokáže spolehlivě zlikvidovat dobrý obsah uvnitř.

Dokážete obsah svého časopisu zabalit do ideální obálky?

Kapitola 11. Multimedialita

Myslíte si, že elektronická verze vašeho časopisu je jen třešnička na dortu?

V dnešní době k tištěné podobě časopisu neoddělitelně patří sociální sítě a případně také internetová podoba časopisu – víte, jak je zřídit a spravovat, aby k vašemu časopisu přilákaly zaslouženou pozornost? Jak se tyto média liší od těch klasických?

Jak poskytnout svému školnímu časopisu nové možnosti? Jak využít potenciál, který elektronická verze časopisu poskytuje?

V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.

koordinátorka akcí a komunikace

Karina Uherková

k.uherkova@vosp.cz

+420 606 096 657